«Використання інтерактивних технологій на уроках біології, як засіб розвитку творчої особистості»

Сучасні діти більш прагматичні порівняно з їх ровесниками два десятиліття тому. І те, що учні часто не бачать для себе реальної користі засвоюваних знань і вмінь, негативно впливає на їх ставлення до освіти, знижує інтерес до навчання. Тому сучасний педагог повинен удосконалювати свою роботу, використовувати нові форми, методи, засоби, прийоми на заняттях. Підтверджує думку народна мудрість: „Не навчайте дітей так, як навчали нас. Вони народилися в інший час”.

Для формування особистості та її становлення Світлана Володимирівна дотримується певних умов:- створює позитивний настрій під час навчання;

- відчуття рівного становища порівняно з іншими; - забезпечує позитивну атмосферу в колективі задля досягнення спільних цілей; - надає учням можливість вільно висловити свою думку і вислухати свого товариша.

У своїй діяльності Світлана Володимирівна дотримується такого принципу: «Вчитель не повинен бути „засобом” похвали і покарання, а другом, порадником, старшим товаришем». У роботі , для стимулювання творчого мислення вчитель створює такі ситуації, в яких учні із задоволенням проявляють ініціативу, відповідальність та незалежність, більше акцентує увагу на самостійних розробках та проектах вихованців.

Для реалізації факторів, що стимулюють творче мислення, Світлана Володимирівна застосовує інтерактивні технології. Вчителька організовує навчальний процес так, щоб усіх учасників залучити до процесу пізнання, формулювання висновків, створення певного результату, де кожен робить індивідуальний внесок. Відбувається обмін знаннями, ідеями, способами діяльності. У ході цього процесу учні працюють в атмосфері толерантності, доброзичливості, взаємопідтримки. Це дозволяє не тільки отримати нові знання, а й розвиває пізнавальну та творчу діяльність. У роботі вчитель застосовує такі технології інтерактивного творчого навчання:

1. Дослідження як технологія навчання

2. Проектні технології

3. Гра як технологія навчання

4. Технології кооперативного навчання

5. Технології колективно-групового навчання

6. Інформаційні технології навчання .

У своїй роботі вчитель використовує різні технології інтерактивного навчання. Для активізації пізнавальної активності та розвиток у творчого мислення Світлана Володимирівна використовує гру, як одну із технологій навчання. Ігри вчителька використовує на різних етапах заняття. Тривалість гри - залежно від мети, якої хоче досягти педагог. Гру «Ланцюжок» Світлана Володимирівна використовує під час вивчення різноманітності живих організмів.Під часгри „Вірю – не вірю” педагог зачитує учням твердження, а учні погоджують з ними чи спростовують їх. Перевірка знань на занятті, відбувається у формі гри, має ненав’язливий характер, не викликає неприємних відчуттів та напруженості. В такій формі вчитель виховує почуття справедливості, чесності, відповідальності перед командою, формує доброзичливе ставлення один до одного. Крім того Світлана Володимирівна використовує на уроках технології кооперативного (групового) та інформаційного навчання : робота в парах, групах; «Мозковий штурм», «Мікрофон», «Незакінчене речення»; створення проектів та мультимедійних презентацій.

Завдяки використанню інтерактивних технологій на уроках в учнів підвищується інтерес до вивчення предметів. Учні неодноразово були учасниками та переможцями різноманітних конкурсів: Савченко А. – І місце, Чопей В. –ІІ місце, Жельман Ю. –ІІІ місце в ІІ районному етапі заочного Всеукраїнського конкурсу робіт юних фотоаматорів «Моя Україна» ( 2015 р.) ;

Корольов Д. – ІІІ місце в ІІ районному етапі Всеукраїнського юнацького фестивалю «В об'єктиві натураліста»( 2015 р.); Калапац Олег – ІІ місце в районному етапі обласного конкурсу плакатів «Безпека дорожнього руху – це життя»( 2015 р.); Новохатня К. – І місце у Всеукраїнській виставці – конкурсі «Український сувенір»(2016 р.)

Конспект уроку по темі "Рослини"

Тема. Узагальнення вивченого по темі «Рослини »

Мета: встановити рівень оволодіння учнями основними теоретичними знаннями з теми; повторити, закріпити й узагальнити знання учнів про будову органів квіткових рослин (пагін, стебло, квітка, суцвіття, насіння та плід) та процеси життєдіяльності, які ці органи здійснюють; привести в систему набуті знання про особливості зовнішньої та внутрішньої будови органів квіткової рослини; розвивати інтерес до знань, уміння та навички самостійної роботи за завданням учителя, оформлення письмового звіту; вміння застосовувати набуті знання в нових ситуаціях; відпрацювати теоретичні знання, отримані на попередніх уроках, на практиці через виконання практичних завдань; виховувати активну позицію у навчанні, дбайливе ставлення до природи.

Обладнання і матеріали: підручники, робочі зошити, дидактичний роздатковий матеріал для роботи учнів (завдання для роботи у групах,)

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань

Хід уроку

І. Організаційний етап уроку

1. Привітання

2. Перевірка готовності класу до роботи.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку

- Діти, протягом кількох тижнів ми з вами наполегливо працювали над вивченням теми «Рослини». Сьогодні на уроці ми ще раз пригадаємо основний матеріал вивченої теми.

Оголошення мети уроку.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

- Мандруючи лабіринтами біологічних знань, ми протягом останніх уроків дізналися дуже багато таємниць з життя рослин та їх органів. І ви, напевно, переконалися: щоб пізнати науку біологію, треба багато працювати.

- Відомий англійський драматург Джордж Бернард Шоу сказав «Єдиний шлях, що веде до знання, - це діяльність». То ж закликаю вас активно працювати на уроці.

Поділ класу на команди шляхом жеребкування.

ІV. Відтворення та коригування опорних знань

1. Біологічна розминка

(за кожну правильну відповідь 1 бал)

1.Об'єкт вивчення науки ботаніки.

2.Процес, що відбувається у зелених листках рослин.

3.Осьова частина пагона, надземний вегетативний орган рослини.

4.Процес злиття сперміїв і яйцеклітини.

5.Процес перенесення пилку з пиляка на приймочку маточки.

6.Збільшення кількості особин будь-якого виду організмів тим чи іншим способом.

7.Орган рослини, що складається із зародкового корінця, стебла, бруньки та сім'ядолей.

8.Як називається утворення , що прикріплює квітку до стебла?

9.Як називається верхня частина маточки.

10.Як називаються всі пелюстки разом?

11.Чим розмножується перстач і суниця.

12.Генеративний орган квіткових рослин, що утворюється після процесів запліднення.

2.Гра «Відгадай процес життєдіяльності»

Гра «Відгадай процес життєдіяльності»

- Команди мають зібрати біологічний термін із наборів букв, які вам запропоновані. Після виконання завдання кожна команда повинна дати короткий коментар до вгаданого терміна.

Складіть біологічний термін з букв:

команда 1 — а, н, з, н, п, л, і, я, н, д, е.(Запліднення)

команда 2 — о, р, м, з,о, н, е, ж, н, я, н. (Розмноження)

команда З — а, з, и, п, е, л, н, я, н. (Запиленння)

3. Гра «Швидкі запитання»

(за кожну правильну відповідь 1 бал)

Запитання для І команди

1.Яка найвища трава?(Бамбук)

2.Ніхто не лякає, а вся тремтить.(Осика)

3.Яку квітку в Америці називають квіткою богів?(Чорнобривці)

4.Найбільша ягода у світі.(Гарбуз)

5.Найвище дерево.(Евкаліпт)

6.Плід гороху.(Біб)

7.Суцвіття соняшника.(Кошик)

8.Наука про рослини.(Ботаніка)

9.Орган рослини, в якому відбувається фотосинтез.(Листок)

Запитання для ІІ команди

1.Якого кольору квітка папороті?(Вона не цвіте)

2.Яку рослину називають «травою від 99 хвороб»?(звіробій)

3.Яка рослина має найбільшу квітку?(Рафлезія)

4.Яка рослина має найменшу квітку?(Ряска без корінцева)

5.Найбільші плоди має (Сейшельська пальма)

6.Стебло злакових.(Соломина)

7.Плід картоплі.(Ягода)

8.Основний підземний орган.(Корінь)

9.Яка рослина має найбільші листки?(Вікторія амазонська)

4. Гра «Вірю – не вірю” я зачитую учням твердження, а учні погоджують з ними чи спростовують їх. Результат записують на аркуші паперу.

1. Квітка – це генеративний орган.

2. Головні частини квітки – пелюстка і квітколоже.

3. Тичинка складається з тичинкової нитки і пиляка.

4. Суцвіття – це група квіток, зібраних разом.

5. Складні суцвіття складаються з декількох простих.

6. У середині зав’язі знаходиться насінний зачаток.

5.Розгадати кросворд «Рослини»

По горизонталі:

По вертикалі:

1. Вирощування рослин з окремих шматочків живої тканини і навіть з однієї клітини, які взяті з будь-якого вегетативного органа: клонування

3. Репродуктивний орган, у якому знаходиться насіння: плід

4. Вкорочений, видозмінений і обмежений у рості пагін, який пристосований до статевого розмноження рослин: квітка

6. Рослини у яких чоловічі квітки знаходяться на одній рослині, а жіночі на іншій: дводомні

8. Стерильна, яскраво забарвлена частини квітки, що є видозміною тичинок або листків: пелюстка

9. Сукупність квіток, розташованих на загальній осі в певному порядку: суцвіття

11. Процес відтворення собі подібних організмів, який забезпечує неперервність життя видів: розмноження

14. Зростання живців однієї рослини (прищепа) з іншою вкоріненою рослиною (підщепа): щеплення

15. Плід маку дикого: коробочка

2. Клітина з одинарним набором хромосом: гаплоїдна

5. Процес перенесення пилку з тичинки на приймочку маточки: запилення

7. Сукупність пелюсток квітки: віночок

10. Квітки, які мають тільки тичинки або тільки маточки: одностатеві

12. Комахозапильні рослини: ентомофільні

13. Відновлення цілого організму з його частин унаслідок поділу клітин: регенерація

6. Робота з презентацією

VІІ. Підсумок уроку

- Підводячи підсумки вивчення теми, спробуємо зробити висновок.

- Чи можна сказати, що рослина – цілісний організм? Чому ви так вважаєте?

- У чому прослідковується зв'язок між будовою і функціями органів рослини? Наведіть приклади.

-Оголошення результатів, нагородження переможців.

VІІІ. Домашнє завдання

-Підготувати презентацію.

Кiлькiсть переглядiв: 528

Коментарi